• 7 najväčších chýb, ktorých sa dopúšťame pri písaní predajných textov

    Vynechajme teóriu o tom, aký je dnes content marketing a seo copywriting dôležitý a poďme priamo k veci. O tom niet pochýb. Je to základ fungovania predaja, nech robíme čokoľvek. Nemusíte však byť profi copywriter, aby ste dokázali napísať dobrý text a vyhli sa škôlkarskym chybám, verte mi ;-) Pomôžem Vám s tým… Naučím Vás pár trikov.

    Prečo obsah predáva?Robíte tieto chyby pri písaní textov?

    Všetci sme online, my aj naši zákazníci. Či na webe, alebo na sociálnej sieti, alebo píšeme email. A čo nám vo virtuálnom svete chýba, to je osobný kontakt. Ten je nenahraditeľný, to je fakt.

    Ale, SLOVO MÁ OBROVSKÚ MOC. Správne volenými slovami sa dokážeme zákazníka DOTKNÚŤ aj bez osobného kontaktu.

    Ako?  Stačí sa pritom len dostať do hláv našich zákazníkov a dodržiavať pár pravidiel.

    Dám Vám niekoľko tipov, ako sa vyhnúť tým najväčším prekážkam, ktoré zbytočne kladieme medzi nás a našich zákazníkov. To je často to, čo nám bráni predať, zaujať, vzbudiť ich pozornosť a osloviť ich.

    1.) SLOVO PONUKA JE O VÁS, NIE O ZÁKAZNÍKOCH

    “Ponuka  na zľavu 30% platí ešte dnes”.

    V prvom rade zabudnite na toto slovo a všetky jeho odvodené tvary, ako ponúkame Vám a pod. Je to najväčší prešľap, ktorého sa môžete pri písaní textov dopustiť. Vymažte ho, prosím pekne zo svojho slovníka a nahraďte ho. Keď si nevite rady, aj: „Máme pre Vás“ je lepšie ako „Ponúkame Vám“.

    Prečo? Lebo z neho veľmi cítiť Vašu snahu predať. A keď zákazník cíti, že si my chceme riešiť nejaký svoj problém a nie jeho, tak odchádza. To je najhorší pocit, ktorý môžeme zákazníkovi dať –  že  my chceme predávať a na ňom zarábať, nie jemu pomáhať. Skúste to inak…

    Už len dnes sa u nás stihnete obliecť o 30% lacnejšie”


    2.) VÝKRIČNÍKY PATRIA K ROZKAZOM, NIE K PREDAJNÝM TEXTOM

    “Nepremeškajte príležitosť a nakúpte v akcii teraz!”

    Páči sa Vám, keď Vám niekto niečo prikazuje? No, vidíte. Tak, prečo to robíte?  Veď výkričníkom sa zakončuje rozkazovacia veta, nie? Nemôžem si pomôcť, vždy, keď vidím výkričník, predstavím si, že šéf poprosil účtovníčku, aby si vzala na starosť dočasne marketing.  Sú aj takí, ktorým jeden výkričník nestačí. Zabudnite na ne a dajte im ihneď padáka. Do marketingovej komunikácie nepatria.

    Výnimkou sú texty ako: Huráááá! Ide sa do lesa :-) Inak, zmažte ihneď všetky rozkazy z Vašich predajných textov a zistíte, že znejú oveľa priateľskejšie.


     3.) PÝTAJTE SA

    „Tip na vianočný darček pre vašich blízkych – darčeková poukážka“

    Máte pravdu, v tomto texte nie je nič tak hrozné, čo by sa mu dalo vytknúť. Chcem Vám iba ukázať, ako ho ešte vylepšiť a docieliť, aby sa v ňom Váš zákazník našiel. Niekedy je príjemnejšie pýtať sa, ako konštatovať.

    “Aj Vy si lámete hlavu nad tým, čo Vašim blízkym pod stromček? Čo tak darčeková poukážka? Ich potešíte a sebe ušetríte čas.”


    4.) AK CHÝBA PRÍNOS,  CHÝBA VŠETKO

    Každý z nás, keď chce niečo kúpiť, robí to pre seba. Preto, že mu to vyrieši nejaký problém, nejakú potrebu. Ak vieme presne trafiť klinec po hlavičke a pomenovať veci správnymi slovami, zákazník sa v našich textoch nájde a povie si: Áno, toto je presne to, čo hľadám. Toto je presne to, čo potrebujem vyriešiť, vybaviť, získať, dosiahnuť, atď. Toto chcem.

    “Už o 3 dni začína kurz na copywriting. Prihláste sa a rezervujte si miesto”

    Vidíte v tomto texte nejakú zmienku o tom, čo tým získate a prečo by ste to mali robiť? Ja nie. Vidíte nejaký dôvod, ktorý by Vás motivoval sa prihlásiť?

    Čo to teda znamená? To, že na text nezareagujte, aj keby ste ten kurz potrebovali a ocenili. A prečo? Lebo ten predajný text nie je dobre napísaný, nie je správne zoštylizovaný.  Chýba mu úžitok, prínos, dôvod, niečo, čo by Vás nakoplo a motivovalo k akcii. Ale dá sa to napísať aj inak…

    “Slovo má obrovskú moc. Ak sa ho naučíte správne používať, Vaše predaje sa konečne pohnú. Ako zaobchádzať so slovom, sa spolu naučíme na kurze, ktorý začína o 3 dni. Teším sa na Vás a Vašich nových zákazníkov.

    Teraz už presne viete, prečo by ste na ten kurz mali ísť. Teraz už poznáte úžitok, ktorý z toho budete mať. Teraz už máte dôvod zamyslieť sa, či do toho ísť, alebo nie. Je tak? Vidíte ten rozdiel?


    5. ) JA NIE SOM VŠETCI,  VY ÁNO?

    Socík je už za nami„Vážení podnikatelia, pozývame Vás…“

    1. Za prvé, slovo vážený/í je veľmi neosobné a pripadá mi, ako vystrihnuté zo socialistickej šablóny obchodných listov. Pamätáte sa? Presne takto nás to učili na ekonomickej škole v roku 1989 :)  Zobuďme sa, už sme v 21. storočí.
    2. Za druhé, keď mi príde email, ktorý začína: Vážení podnikatelia“, ide to úplne mimo mňa, lebo dotyčný nehovorí na mňa, ale na všetkých. Netýka sa to mňa, ale davu. Takéto masovky nevnímam a automaticky prepínam do režimu off. Aj Vy? Takí sme asi viacerí…

    Ak píšete email a viete mená ľudí, ktorým ho adresujete, dajte si námahu a začnite aspoň takto:

    “Dobrý deň, p. Nováková, radi by sme Vás pozvali…..”

    Alebo, ak naozaj nemáte čas písať každému osobne a chcete poslať jeden hromadný email, napíšte to rovnako, ale bez mena. Hovorte však na jednu osobu. Vykajte jej, ale používajte jednotné číslo. Aby bolo jasné, že email je adresovaný konkrétnej osobe, tej, ktorá ho číta.

    A jednoducho povedané, uvoľnite sa, prosím. Nebuďte v kŕči a oficiálny. To sa už dávno nenosí. Nie je dôvod a ani čas sa hrať na dôležitého a byť neosobný.

    Ako písať emaily?

    Ako písať emaily?

    A bacha, ak posielate naraz email všetkým, adresy určite nezabudnite skryť, dajte ich do skrytej kópie tak, aby sa navzájom nevideli.  Možno si ani neuvedomujete, čomu tých adresátov vystavujete. Hocikto z nich,  (viď obrázok vedľa)  si tie kontakty môže skopírovať a začať ostatných bombardovať nevyžiadanými emailami. A tak to ľudia aj robia, bohužiaľ. Týmto porušujete zákon a šírite adresy bez vedomia  a dovolenia ich majiteľov. Okrem toho, že prezrádzate, že od profíka  máte ďaleko ;-) Riskujete, že si potenciálnych zákazníkov znepriatelíte, a to určite nechcete.


    6.) NEGATÍVNE NEAKTÍVNE

    Pozitívnu emóciu nezanechá určite negácia. A už vôbec nie v úvode textu, ako som to našla tu, na home jednej webstránky:

    “Vstavané skrine nie sú módny výstrelok. Už dlhší čas tvoria plnohodnotnú časť spální, obývacích a často i pracovných priestorov. Svojím spôsobom sú využiteľné v každej miestnosti.”

    Čo takto?

    “Stále hľadáte Vaše veci a neviete, čo na seba? Vstavané skrine to poriešia. Ušetria Váš čas aj priestor. Sú skvelou voľbou pre Váš byt, aj kanceláriu. Nadčasové, ale aj moderné prevedenia, stačí si vybrať.”


    Slogan sa píše bez bodky

    7.) SLOGAN NIE JE VETA

    Za sloganom nepíšeme bodku, ani výkričník, nič. Je jedno, či je to v grafike, alebo tým zakončujete status. Interpunkčné znamienko zaň nepatrí :-) Všimnite si, ako slogan píšu nadnárodné a veľké spoločnosti. Tak je to správne.

     

    Čo dodať na záver?

    Toto sú len základné pravidlá, alebo, lepšie povedané, najväčšie prešľapy, ktorým je dobré sa vyhnúť. Je na Vás, ako ľudia na to, čo píšete, budú reagovať.

    V textoch, v ktorých sa vyhnete týmto chybám, sa však Vaši zákazníci skôr nájdu. Na takéto podnety oveľa radšej zareagujú. Bude potom oveľa ľahšie budovať a udržiavať s nimi vzťahy, za čo sa Vám odmenia nielen svojim záujmom, ale aj tým, že budú ochotní s Vami “hovoriť”. Čím bližšie k Vašim zákazníkom budete, tým väčšiu dôveru vo Vás budú ma. To je pre nich dôvod vybrať si práve Vás.

    Držím Vám palce.

    O autorovi Daniela


    Ahoj, volám sa Daniela. Možno je to tým, že milujem písanie, som zaťažená na gramatiku a veľmi dobre poznám psychológiu predaja - nepíšem obyčajné texty, ale také, ktoré chytia Vašich zákazníkov za srdce aj za peňaženku. Nikdy nespúšťam zo zreteľa zámer komunikácie. Marketingu sa venujem viac ako 10 rokov. Špecializujem sa na seo copywriting, copyediting, content marketing, komunikáciu, ale pomôžem Vám aj s FB, webom a predajnými technikami. Relaxujem písaním článkov pre lifestyle portály. Viac tipov, rád a inšpirácií nájdete na https://www.facebook.com/danielinepero

Comments are closed.