• Chcete zvýšiť predaj? Vcíťte sa do role Vášho zákazníka

    Zamysleli ste sa niekedy nad tým, kto je Vás zákazník trochu hlbšie? Zákazníci sú pre každého z nás dôležití, mali by sme ich dobre poznať. Aspoň tých, o ktorých priazeň a pozornosť sa uchádzame. V niektorých typoch biznisu je potrebné zorientovať sa v celej typológií zákazníkov, keďže je ich viac, niekto ich má menej. Každý z nás by mal však vedieť opísať svojho typického zákazníka a charakterizovať ho. Ideálne je, ak si ho presne a čo najužšie vieme vyšpecifikovať. Nezameriavajme sa na všetkých, aj zo svojich cieľových skupín je treba poznať tú najzákladnejšiu – prioritnú, najpodstatnejšiu skupinu zákazníkov. Je to tiež základ, z ktorého sa vychádza pri príprave akejkoľvek marketingovej stratégie, taktiky, či aktivity.

    Nechcime mudrovať

    Veľakrát si ani neuvedomujeme, ako sa na nás automaticky nalepí terminológia z biznisu, v ktorom pracujeme. Začneme akoby podvedome používať odborné výrazy a spojenia, ktoré, nám časom už veľmi ani odborné neprídu a ktorým, si začneme myslieť, že všetci rozumejú. No, nie je to tak. Ak Váš zákazník natrafí na výraz, ktorý je pre neho cudzí, môže ho to odradiť. Častokrát to ani nie sú slová, ktoré si Vaši zákazníci zadávajú do vyhľadávača na google. Sú to práve bežné, hovorové výrazy a pomenovania, ktoré sa nám možno zdajú až príliš ľudské na to, aby sme ich používali na svojich weboch, či sociálnych sieťach. No, nebojme sa ich. Sú pre Vás dôležité preto, že Váš zákazník na ne počúva. A sú medzi nimi aj Vaše kľúčové slová. (Samozrejme, na webe aj na FB volíme rozdielnu formu obsahu, ale to už je téma na iný článok.)

    Aby sme si dokázali získať dôveru, musíme svojich zákazníkov počúvať a komunikovať ich rečou. Zákazníci budú ochotní s nami hovoriť, iba ak si budeme navzájom rozumieť. Ak budú presvedčení, že rozumieme ich reči, ich potrebám a máme “riešenie na ich problém”. To, ako im skutočne dokážeme načúvať, zistia podľa toho, ako “na nich hovoríme”. Preto je dôležité, dobre ich poznať, predtým, ako napíšeme čokoľvek, čo je im určené a čo ich má osloviť. Aby vedeli, že poznáme “ich svet”.

    Poznajme ich

    Staňme sa jedným z nich. Zaujímajme sa o nich, počúvajme ich:

    • čo robia,
    • s kým sa stretávajú,
    • v akom prostredí sa pohybujú,
    • o čom sa zhovárajú,
    • čo ich zaujíma,
    • čo potrebujú,
    • aké problémy ich “trápia”
    • aké sú ich priority (kvalita/kvantita, promtnosť, cena atď),
    • aký je ich sociálny status,
    • aké sú ich finančné možnosti,
    • aké sú ich očakávania a pod.

    Je prirodzené, že napríklad mamičky na materskej dovolenke (ktorým chceme predať detské oblečenie) používajú úplne iný slovník ako firmy, ktoré účtujú (ktorým chceme predať účtovný program)…

    Treba mať preto v prvom rade úplne jasno v typológií svojich klientov.  Až keď pochopíme, čím žijú a dokážeme sa vžiť do role zákazníka, až vtedy sme schopní prísť na motív, ktorý by ich mohol s nami spájať.

    Áno, hľadajme dôvod, “Prečo ?”

    Nehovorme o svojich produktoch a o nás, hovorme o nich. Pýtajme sa ich a “hovorme” s nimi.  Hovorme “rečou ich kmeňa”. To je jediná reč, ktorej rozumejú. A aj jediná cesta.


    O autorovi Daniela


    Ahoj, volám sa Daniela. Možno je to tým, že milujem písanie, som zaťažená na gramatiku a veľmi dobre poznám psychológiu predaja - nepíšem obyčajné texty, ale také, ktoré chytia Vašich zákazníkov za srdce aj za peňaženku. Nikdy nespúšťam zo zreteľa zámer komunikácie. Marketingu sa venujem viac ako 10 rokov. Špecializujem sa na seo copywriting, copyediting, content marketing, komunikáciu, ale pomôžem Vám aj s FB, webom a predajnými technikami. Relaxujem písaním článkov pre lifestyle portály. Viac tipov, rád a inšpirácií nájdete na https://www.facebook.com/danielinepero

Comments are closed.