• 7x AKO ZVÝŠIŤ ČÍTANOSŤ ČLÁNKOV A WEBOV SPRÁVNOU TYPOGRAFIOU

    Stáva sa Vám, že napíšete skvelý článok, ktorý obsahuje kľúčové slová, ale nie je čítaný? Alebo máte kvalitný copywriting na webe, ale nie je navštevovaný? Kde môže byť problém?

    NEMÝĽTE SI TEXTY NA WEBE S TEXTAMI V KNIHE

    Problém je v typografii. To znamená, že je možné, že ste nevhodným formátovaním (rozvrhnutím a úpravou) textu, odradili čitateľa od čítania inak skvelého obsahu.

    Texty na webstránke si nemýľte s textami v knihe

    Ak chcem čítať román, tak si vezmem knihu. Ale na webe nikto obsah upravený ako v knihe, čítať nebude. Toto je treba si uvedomiť.

    Preto, iné pravidlá platia pre tlačené formáty a iné pre online.

    Neprehľadný text nie je pre nikoho z nás lákavý, hoci obsah môže byť skvelý. Preto, ak už na prvý pohľad vidíme, že je niečo preplácané, neprehľadné, ideme odtiaľ preč a stratíme chuť to čítať.  Súhlasíte?

    S tým môže súvisieť aj vysoká miera odchodov z Vašej stránky, nezáujem preklikávať sa stránkou a zdržať sa na nej. Poďme si povedať, ako tomuto zabrániť.

    NAPÍSAŤ DOBRÝ ČLÁNOK NESTAČÍ

    Téma, čo všetko vplýva na čítanosť článku, je veľmi široká. O tom, ako písať nadpisy článkov, sa určite dočítate na tomto blogu v blízkej dobe, pretože nadpis je skutočne prvý kľúčový moment, ktorý rozhodne o tom, či na Váš článok niekto klikne. Povedzme, že sme nadpis a kľúčové slová zvládli a čo ďalej?

    Čudovali by ste sa, ako je možné znehodnotiť aj veľmi kvalitný článok, či texty na webe, tým, ako tento obsah nahodíte na web. Aj z užitočného a hodnotného seo obsahu, môžeme nevhodnou typografiou urobiť článok, ktorý nikto nebude čítať. Čo je to typografia a v čom spočíva jej čaro?

    AKO ČITATEĽNOSTI POMÁHA SPRÁVNA TYPOGRAFIA?

    Správnou typografiou docielite to, že bude Váš obsah atraktívnejší a čítanejší. Bude vyzerať už na pohľad prehľadne a zvádzať k prečítaniu. Čitateľ sa v ňou bude vedieť bez čítania zorientovať a nájsť dôvod, prečo ho dočítať až do konca.

    Je nedodržiavam všetky pravidlá. Vybrala som pre Vás tie najzákladnejšie, ktorými sa snažím riadiť.

    1. VEĽKOSŤ PÍSMA

    Všetci fičíme na mobiloch a nielen preto, by mala byť veľkosť písma dostatočná, aby text bol čitateľný. Malé písmenká čitateľa veľmi rýchlo odradia.

    1. FARBA PÍSMA

    Menej je niekedy viac. Na webe to platí obzvlášť. Web je Váš výklad. Mal by byť vkusný. No, niektoré weby vyzerajú ako wordovský dokument. Hýria farbami a pôsobia lacno. Zvoľte si šedú, prípadne čiernu farbu písma, maximálne ešte jednu na nadpisy a podnadpisy. Určite nerobte z obsahu gýč. Ak chcete niečo zvýrazniť, použite tučné písmo.

    1. DRUH PÍSMA

    Font, čiže druh písma, by ideálne mal byť jeden. V opačnom prípade bude obsah pôsobiť rozhádzane a nedôveryhodne. Dajte si na to pozor. Inak budete pôsobiť, že neviete “kudy, kam” a lietate od mantinelu k mentinelu. Hľadáte sa a nemáte vlastnú cestu a štýl.

    Pri slovenskom obsahu si nezabudnite pri výbere fontu písma preveriť, či obsahuje písmená s interpunkčnými znamienkami (ô, ä, ĺ, é, č, š, ď, ť…). Takéto fonty sú označené „Latin Extended (latin-ext)“.

    1. RIADKOVANIE A ZAROVNANIE TEXTU

    Myslite na to, že natlačený text nebude nikto čítať. Čím má odsek viac riadkov, tým väčšie riadkovanie je odporúčané.

    Zarovnanie z oboch strán ja milujem, lebo to na počítači skvele vyzerá. Ale pravda je, že sa to hodí viac na tlačoviny. Pretože mnohí čítame blogy hlavne na mobiloch, pre mobily je priateľskejšie zarovnanie naľavo. No, ja zarovnávam z oboch strán ;-)

    Na webe mi zarovnanie naľavo pripadá moc ozubkané, ale na mobile sa tým pádom nevytvárajú medzi slovami obrovské medzery a ľahšie sa text číta.

    1. PODNADPISY

    Tomu, aby ste motivovali ľudí, ktorí prídu na Váš web, začítať sa, veľmi pomáha používanie podnadisov. Vezmite pointu z odstavca a urobte z nej krátky podnadpis.

    1. ODSTAVCE

    Mali by ste chuť začítať sa do tohto neprehľadne naformátovaného článku?

    Mali by ste chuť začítať sa do tohto neprehľadne naformátovaného článku?

    Skúste každú novú myšlienku dať do nového odstavca, aj keď ju neoddelíte vždy novým podnadpisom. Podľa typu písma odporúčam, určite neprekročiť odstavce s počtom riadkov 5 a niekedy aj menej. Je to na Vás.

    1. OBRÁZKY

    Obrázok má tiež svoje čaro a moc zvýšiť atraktivitu Vášho článku. Podľa mňa je to až príliš silný motivačný prvok, tak ako aj celý dizajn na webe.  Otázka je, či ste ho použili na správne odčlenenie a sprehľadnenie textu. Text vedľa sa tak bude oveľa lepšie čítať a zdať oveľa prívetivejší pre čitateľa.  Nezabudnite ho odsadiť od textu. Nemal by byť nacapený hneď vedľa.

    Čo dodať na záver?

    Darmo napíšeme super a aj seo optimalizovaný článok s chytľavým nadpisom, ak ho doslova nasypeme na web, použijeme nevhodné písmo, pregýčujeme ho farbami, nepoužijeme vhodné riadkovanie, nedokážeme naformátovať správne text, znehodnotíte ho. Pozrite sa na obrázok vedľa. Je to tento istý článok. No, uznajte. Kto by ho čítal?

    Ľuďom na Vašom webe jasne takto naformátovaným textom hovoríte: “Tento článok nestojí za prečítanie. Nezdržuj sa tu, choď odtiaľto preč.”

    Ak dodržíte aspoň základné pravidlá, uvedené v tomto článku, verím, že budú mať Vaši potenciálni zákazníci chuť začítať sa do Vášho obsahu. Nielen, že mu dáte vyniknúť, ale ešte aj zvýšite jeho hodnotu a prezradíte o sebe, že máte svoj štýl, poriadok a jasno v tom, čo robíte.

    Držím palce, Daniela

     

    O autorovi Daniela


    Ahoj, volám sa Daniela. Možno je to tým, že milujem písanie, som zaťažená na gramatiku a veľmi dobre poznám psychológiu predaja - nepíšem obyčajné texty, ale také, ktoré chytia Vašich zákazníkov za srdce aj za peňaženku. Nikdy nespúšťam zo zreteľa zámer komunikácie. Marketingu sa venujem viac ako 10 rokov. Špecializujem sa na seo copywriting, copyediting, content marketing, komunikáciu, ale pomôžem Vám aj s FB, webom a predajnými technikami. Relaxujem písaním článkov pre lifestyle portály. Viac tipov, rád a inšpirácií nájdete na https://www.facebook.com/danielinepero

Comments are closed.