• Z 10 nespokojných zákazníkov sa pochváli 9, stojí Vám to za nálepku “podvodník”?

    “Slovo robí chlapa” – v obchode a podnikaní platí obzvlášť

    Všade dnes vládne obrovská konkurencia, takže by sa dalo predpokladať, že “slovo” bude fungovať automaticky. U každého, kto tu chce byť dlhšie ako mesiac, či rok, každého, kto chce v tom, čo robí, uspieť a kto to skutočne robí s radosťou a cení si záujem zákazníka. A to sme predsa my, všetci, nie? Bodaj by to bola pravda…

    Predstavte si svet, v ktorom iné, ako férové vzťahy nebudú existovať. Utópia? Komu by sa to nepáčilo? Komu by to neprospelo? Žiadne objednávky a zmluvy na to, aby sme sa navzájom viazali a sľubovali, že dodržíme to, na čom sme sa dohodli. Slovo bude mať silu a váhu. Budeme dobrovoľne, s radosťou a láskou robiť to najlepšie pre klienta a práca bude nielen zdrojom nášho príjmu, ale nám aj bude robiť radosť. A podľa mňa, takéto vzťahy aj dnes existujú a majú istú budúcnosť, na rozdiel od tých ostatných.

    ČI SME NA STRANE ZÁKAZNÍKA

    A zákazník? Ten, samozrejme, dodrží tiež slovo a to, čo si objednal, čo sme pre neho “vyrobili, vyriešili, vybavili” si aj prevezme a v dohodnutom čase nám zaplatí. A môže byť napríklad aj rýchlejší ako faktúra, vôbec sa nenahneváme, však?

    Niekedy vám peniaze z Ameriky dorazia za 1,5 dňa, rýchlejšie ako pošta do vedľajšej dediny, ako napríklad mne za túto prácu Amerika – návod na použitie. A potom sa stane, že Vám iný klient ani nezdvihne telefón, keď ho chcete upozorniť na to, či v návale práce na platbu nezabudol.

    Teší ma, že obdobné prípady ako tento druhý, nemusím riešiť, lebo mám stále viac verných zákazníkov, ktorí sa vracajú, ale, predsa, aj také veci sa dejú, že Vy, ako dodávateľ urobíte maximum a odberateľ nezaplatí. Aj to je o nás, o ľuďoch, lebo všetci si nájdeme čas, na čo chceme. A okrem toho, vždy je ľudskejšia cesta – zdvihnúť ten telefón, ospravedlniť sa a požiadať o trpezlivosť, radšej ako sa  odmlčať a nedodržať dohodu. Skúste to, ak Vás nabudúce zastihne situácia, v ktorej nebudete môcť dodržať termín. Dajte Vášmu dodávateľovi vedieť, že sa omeškáte. Uvidíte, že to ocení a Vaše vzťahy to ešte viac upevní. Lebo, ak sa zahráte teraz na mŕtveho chrobáka, môže sa stať, že “nabudúce už nebude”.

    Ale poďme k veci: Prečo máme my ako dodávatelia, stáť za tým, čo svojim zákazníkom sľúbime a neriskovať svoje meno a dobrú povesť?

    ALEBO NA STRANE DODÁVATEĽA

    Aby texty zákazníkovi priniesli istý zámer, zaujíma ma,  aké budú mať “bývanie”. Rozumejte, či pôjdu do newslettera, na landing page, reklamný leták a akú bude mať úpravu, dizajn, ako bude text naformátovaný a podobne.  Hodnota a sila textu na skvelom webe stúpa a na zlom, klesá a stráca sa. Pretože som priama, vždy poviem zákazníkovi narovinu: V poriadku, rada Vám pripravím texty na web, ale odporúčam Vám aj úpravy dizajnu a zmenu štruktúry,  či skladby stránky. Zvážte,  súvisí to s tým, aby moje texty splnili cieľ, ktorý si nimi želáte dosiahnuť.

    Raz netreba meniť na webe okrem textov nič, inokedy stačí úprava grafiky, aby bol atraktívnejší a niekedy odporučím urobiť radšej úplne nový. Neraz sa stalo, že zákazník s tým prišiel aj sám a pýtal sa ma, koho by som mu odporúčala, lebo  potrebuje aj urobiť nový web, nielen obsah.

    (Ja nie som špecialista na weby, hoci ten svoj som si ako experiment, poskladala sama a to aj preto, aby som vedela, čo môžem od firiem, ktoré robia weby očakávať. Samozrejme, aj môj web má ešte rezervy, som si ich vedomá.)

    Je skvelé, keď máte obchodného partnera, ktorý ešte viac pridá hodnotu Vašej práci a Vy jeho. V prípadoch, kedy bolo teda treba urobiť web, pozývala som si do spolupráce firmu, s ktorou som mala dovtedy veľmi dobré skúsenosti. Ich prístup bol vždy osobný, reakcie veľmi rýchle, práca profesionálna, klient spokojný. Všetko išlo ako po masle. Dokonca sme sa skvele dopĺňali, pracovala som s nimi aj na estetickej a funkčnej stránke webov  a robila copywriting.

    Takto to išlo až do chvíle, kedy sa firme pravdepodobne rozbehol biznis a prestala stíhať  pokrývať dopyt. Pokiaľ ide o fázu pred objednávkou, ochota komunikovať,  rýchlosť odozvy = 100%. Akonáhle sa uzatvorí objednávka, už to ani zďaleka nie je ten profík, ktorého som poznala. Ktorého som si pre jeho prístup a profesionalitu vážila natoľko, že som vedela ísť s vlastnou kožou na trh a doslova ho odporučiť a zaručiť sa za neho. Tá profi firma, ktorá menej rozprávala a viac konala, za ktorou viac ako slová, boli vidieť výsledky, je fuč. Priznám sa, po prvom raze som si povedala, že to je náhoda. Ale, bohužiaľ, dnes už viem, že nebola a to ma veľmi mrzí.

    Čo tým chcem povedať?


    Nehazardujme so svojim slovom. Nepílme si sami pod sebou konár. Zoberme si len toľko práce, koľko zvládneme. Nikdy nie na úkor kvality a spokojnosti zákazníka. Menej je niekedy viac. Naučte sa povedať nie. Dôvera sa ťažko buduje, ale zrúti sa ako domček z karát. A väčšinou je pravidlo, že ak vôbec ešte dostaneme šancu, čo sa deje málokedy (lebo vždy je tu niekto, kto nás vie nahradiť), tak druhú, ale nikdy nie tretiu.

    Je po termíne a ďalší web už mal predávať, ale ešte mu nikto nevdýchol “život”. Mrzí ma, že v hre je aj moje meno, čo si môj obchodný partner neuvedomuje, ale najviac ma mrzí, že zákazník nie je spokojný.

    HRAJME FÉR

    Keď sa na niečom dohodneme, tak by to malo platiť, aj keby sekery padali. Veď presne to isté očakávame aj my od iných. No nie? Nesľúbme ľuďom viac, ako vieme, že im dokážeme dať. Dodržme pravidlá hry, doťahujme veci do konca, neflákajme to, neodchádzajme z polcesty k druhému vlaku.

    Buďme ochotní a ústretoví tak, ako keď sme sa snažili objednávku získať. Radšej povedzme menej a dajme viac. A ak sa už stane, že situáciu nezvládame, nikdy nie je riešením sa odmlčať a nechať veci ležať. Môžeme si veľmi uškodiť, pretože samé sa nevyriešia a vráti sa nám to ako bumerang. Vždy je korektná cesta, aj keď na úkor nás samých (že nás to bude niečo stáť – či čas navyše, alebo peniaze), ako sa z toho dostať a vyviaznuť bez nálepky PODVODNÍK.


    Stojme si za svojou prácou, dodržme vždy dané slovo a pamätajme si:

    Z 10 spokojných zákazníkov sa pochváli jeden,

    ale z 10 nespokojných, určite 9.

    Stojí vám to za to?


     [cscf-contact-form]

    O autorovi Daniela


    Ahoj, volám sa Daniela. Možno je to tým, že milujem písanie, som zaťažená na gramatiku a veľmi dobre poznám psychológiu predaja - nepíšem obyčajné texty, ale také, ktoré chytia Vašich zákazníkov za srdce aj za peňaženku. Nikdy nespúšťam zo zreteľa zámer komunikácie. Marketingu sa venujem viac ako 10 rokov. Špecializujem sa na seo copywriting, copyediting, content marketing, komunikáciu, ale pomôžem Vám aj s FB, webom a predajnými technikami. Relaxujem písaním článkov pre lifestyle portály. Viac tipov, rád a inšpirácií nájdete na https://www.facebook.com/danielinepero

Comments are closed.